lördag 7 februari 2009

Astral Projektion, att lämna kroppen

Vad är Astral projektion? Visst, jag kan förklara detta på ett akdemiskt och lärt sätt, men för nybörjare så är det viktigt att man börjar med att definera grunden för astral projektion, och vad det är för något. För det första så måste vi klargöra, något som ni senare kommer att märka, att astral projektion är ett praktiskt-utövande. 
Det finns ett flertal sätt som vi kan se på och definera astral projektion, men den absoluta grunden, är att det är efarenhet, en speciell typ av erfarenhet. Hur man än ser på det så är astral projektion ett annat tillstånd av medvetandet.
Vad menas med "ett annat tillstånd av medvetandet"? Jo, det är ett tillstånd av medvetandet som inte är av vårt normala vakna tillstånd...
"En fortsättning av texten kommer i ett nytt inlägg senare i veckan"

I brist av tid så lägger jag upp texten nedan, den innehåller teoretiska fel, men som sagt så är astral projektion praktiskt, och om vi just koncentrerar oss på det praktiska så fungerar den okej.

"Steg 1. 
Slappna av i kroppen. Förmågan att slappna av är mycket nödvändig och mycket viktig. Och det är viktigt att vara absolut stilla med kroppen. Ryggen är den bästa sovställningen för maximal avslappning, så välj en bekväm ställning på rygg och ligg kvar just så. Ett faktum är att ju mer du rör dig desto längre tid tar det att få kroppen att somna in. Själva avslappningen är ett stort steg mot att ha en Astralresa (Detta inkluderar både fysisk och mental avslappning. Gradvis muskelspänning i kombination med muskelavslappning vet man fungerar mycket väl). 

Ett tips är att röra dig så mycket du önskar tills du börjar känna dig trött, först då kan du börja med att välja en så bekväm ställning som möjligt på rygg och ligga kvar just så. 

Steg 2. 
Försök tänka att med varje nytt andetag så sjunker du närmare och närmare sömn, kroppen blir hela tiden mer och mer avslappnad efter varje nytt andetag. Efter ett tag har du inträtt gränsen till sömn. Detta är känt som det hypnotiska stadiet. För att nå hit är det känt bästa sättet att koncentrera sig på andningen. Men också att att räkna 1,2,3... (osv.) är väl använt. Huvudsaken är att du koncentrerar dig på något. Knepet är att betrakta och lyssna passivt till alla fenomen som dyker upp, medan du hela tiden koncentrerar dig på din andning eller tal. I detta hypnotiska stadie så ser man ofta bilder, möjligtvis också färger eller olika former. Betrakta dessa bilder passivt, samtidigt som du koncentrerar dig på din andning (eller tal), detta hjälper dig att stanna kvar på gränsen till sömn. ( Detta kallas A stadiet ). 
Du kan också få höra, se eller vara med om väldigt speciella eller annorlunda ljud, syner eller upplevelser under hela denna tid och framåt. Många fenomen kan uppkommas. 

Steg 3. 
Gör absolut inget för en stund, titta genom dina stängda ögon in i mörkret som uppkommer efter det hypnotiska stadiet framför dig, efter en stund upptäcker du små ljuspunkter. Dessa är helt enkelt neutrala urladdningar. Ignorera dem för de har ingen specifik effekt. När sedan dessa avtar, har du kommit in i ( B stadiet ). Härifrån måste du tränga ännu djupare in i avslappningsstadiet. ( C stadiet ). Detta stadie är så avslappnat att du mister ditt medvetande om kroppen och dina sinnens närvaro. Du befinner dig i nästan som i ett tomrum i vilken den enda källan för stimulering är dina egna tankar. 

Steg 4. 
Träd in i vibrationsstadiet. Detta uppkommer efter det så kallade tomrummet. De kan kännas som små darrningar eller elektriska pulser som skjuts genom kroppen. Orsaken till detta mysterie, tros vara att en stor mängd energi laddas upp i astralkroppen när den skall lämna den fysiska kroppen. 

Steg 5. 
Lär dig att kontrollera vibrationsstadiet. Öva dig genom att pressa in dem i ditt huvud, vidare ned till dina tår, och låt dem söka sig ut i hela kroppen. För att åstadkomma denna vågeffekt, koncentrera dig på vibrationerna och låt dem mentalt gå i vågor från ditt huvud, ned genom hela kroppen. När du väl har kontroll över detta vibrationsstadie är du redo att lämna kroppen. 
Om du nu inte kan lämna kroppen direkt efter vibrationsstadiet så kan det bero på många olika saker, vissa personer måste invänta på en så kallad ”startsignal” efter vibrationstadiet, som betyder att nu går det bra att lämna kroppen. Startsignalen är personlig och är alltid ett sorts ljud, ljudet kan manifesteras på många olika sätt, såsom ett knäpp, en hög gäll ton eller ett sorts klick, otalet många varianter existerar. Om du fortfarande inte kan lämna kroppen efter detta vibrationsstadie så kan det också bero på en – om inte medveten så undermedveten rädsla - för att släppa kroppen eller för det okända.. Men kom ihåg att det inte finns något att vara rädd över. Kom också ihåg att alla har inte en så kallad startsignal utan vissa kan lämna kroppen direkt efter vibrationsstadiet. Du lär dig eftersom du blir mer och mer erfaren. 
Tänk på att vibrationsstatiet är det sista stadiet så alltså kan du vara så gott som säker på att när du nått ända hit så är du antingen mycket nära eller redan där! 

Steg 6. 
Så nu är det alltså dags att frigöra dig själv från kroppen. Jag föreslår två metoder till detta, den ena metoden att gå ut ur sin kropp, är att göra som följer: Tänk dig att du blir lättare och lättare efter att du nått vibrationsstadiet. Tänk på hur skönt det skulle vara att sväva uppåt. Håll kvar dessa tankar till varje pris och låt inga andra tankar störa dig på något vis. En utanför kroppen upplevelse kommer nu helt naturligt att framträda. 
Den andra metoden kallas ”Rotations metoden” eller ”Roll-Out”. När du uppnått vibrationsstadiet, försök då att rulla runt ungefär som när du vänder dig i sängen, (försök att inte rulla runt fysiskt). Försök att vrida dig över i din andra kropp, (Astralkroppen) ut ur din fysiska kropp, i detta ögonblick befinner du dig utanför kroppen, men vid sidan av den. Tänk dig sedan att du svävar uppåt ovanför din kropp. Förslagsvis börjar du med den första metoden, som kanske är enklast, men båda metoderna anses lika effektiva. 
Var beredd på att det kan ta lång tid att öva upp sin koncentration tillräckligt väl för att klara av att hålla sig vaken hela processen igenom. Men om det såväl skulle ta en halv livstid så skulle det med all rätt vara värt det. Fördelarna är för långa och för mycket för att gå igenom här. Det kan således verka svårt och kräva mycken tid för att uppnå en Astralresa. Men ha då i åtanke att endast efter att du klarat dig igenom processen och Astralrest så kommer det att gå avsevärt mycket snabbare och lättare efter bara någon eller några gånger. Och så en tid efter det, gå ännu lättare än så. "

23 kommentarer:

  1. hmm, kom till steg 4 kändes som en massa elektricitet i hela kroppen. valde att inte lämna kroppen eftersom var lite rädd. "elektriciteten" fanns kvar flera minuter efteråt.

    SvaraRadera
  2. varför får man bara vara i astral dimensionen en viss tid ? ungefär som att du har x minuter på dig att ta dig från punkt a till punkt b innan man återigen kommer tillbaka till normala medvetandet..antar att tidsbegränsningen beror på "styrkan" i astral planet. styrkan är dvs, ett mått på hur djupt man hamnar i den dimensionen. styrkan av min erfarenhet är att den är som starkast i början för att sakta avta..och tillslut är denna dimension mer lik en drömsitation dvs tankens kraft har ingen makt längre..och man kanske vaknar..

    SvaraRadera
  3. Anonym>Det brukar rekomenderas att man övar på att fylla sina chakra(energidepåer) genom chakrameditation. Många tror att det är denna energi som används som bränsle av astralkroppen. Ju mer av denna energi desto längre och klarare upplevelser.

    /Simon

    SvaraRadera
  4. Jag brukar vakna upp ibland och inte ha nån känsel i kroppen, inte kunne skrika eller ta mig låss på nått sätt.. Det ända jag känner är att det typ är någon över mig och min energi typ åker ut från min kropp... har det något med det här att göra?

    SvaraRadera
  5. det låter läsgigt

    SvaraRadera
  6. Jag har haft flera såna här ut ur kroppen upplevelser och även min bror och min mamma. Det var nu ett tag sedan jag tog mig tid att gå in i det tillståndet, är småbarnsmamma så det blir inte så mycket tid. Jag hade en period mellan 20 och 30 som det hände ofta. Ofta var det i samband med tupplur på dagen. Det är kul att läsa här att fler har en sån där elektrisk känsla.Just när jag ska komma in i "tillståndet" så känns det elektriskt. Jag hör tom surrande ljud. Sedan glider jag ur min kropp. Min bror talade om att han hade följeslagare ibland men det hade jag inte varit med om förrän nu sista gången jag "flög". Det blev lite läskigt och jag har inte flugit sedan dess. Min följeslagare var smal, lång med svarta kläder och långt svart hår!? Jag började se från fötterna och min blick gled uppåt men när jag kom till ansiktet så vaknade jag. Vågade nog inte se...Jag har även hört "röster". En gång...Jag försöker hitta förklaring på orden som sas till mig av en mörk mansröst: Imbi simbi solore. Jag förstår om det här låter konstigt..Jag har goglat på de tre orden och tex genom solore fick jag träff på nåt med asatro?! Ja vad ska man tro? Annars så är det härligt att flyga ur sin kropp.

    SvaraRadera
  7. Jag "råkade" hamna utanför kroppen en gång när jag hade en powernap. Jag sov, fast jag var vaken. Jag kände hur jag steg upp och ner ur min kropp och jag kunde kontrollera det själv, som om det var lika naturligt som att vifta med höger hand. Jag har inte varit med om det igen, inte med samma lätthet iaf.
    Är det normalt att få som frysnin/rysningar på armar och ben? Är det, det du kallar elektrisk?

    SvaraRadera
  8. Brukar man bete sig hysteriskt under UKU? Jag prövade idag och jag började vifta med armarna och göra allting jättesnabbt, sedan dansade jag liksom runt. Trodde att jag skulle vara rädd, men allt var så naturligt!
    Sedan såg jag som ljustrådar som höll ihop mig och den fysiska kroppen dom drog tillbaka mig, men då blev jag typ arg och slet mig loss igen.
    Efter ett tag valde jag att gå tilbaka. Men när jag öppnade ögonen sedan kunde jag inte röra mig på 30 sekunder. Det var som om mitt medvetande vaknade men inte kroppen...

    SvaraRadera
  9. Jag får det inte riktigt att funka..
    Jag komemr till vibrationsstadiet, men efter det så hände inget. Jag gör den där svävasaken men lyckas inte lämna kroppen.. Nån som kan hjälpa mig? :)

    SvaraRadera
  10. Jag kom till vibrationsstadiet, men inte längre. Vibrationerna ökade hela tiden tills hela kroppen kändes elektrisk. När man tänker sig lättare för att ta sig ur kroppen, som du skriver, menar du då den fysiska kroppen, eller ska man koncentrera sig på att vibrationerna ska lämna kroppen? Är det meningen att det ska göra ont i huvudet när man försöker lämna kroppen? Kändes som att huvudet skulle explodera ju mer jag försökte... Det här klartecknet - ljudet - man ska vänta på, är det tydligt - vet man när man fått startsignalen? Hör ju knakande ljud hela tiden i väggar och golv, samt massa ljud utifrån. Ganska förvirrande.

    SvaraRadera
  11. Det är ett speciellt hormon som gör att man inte kan röra sig. Det finns naturligt i kroppen och förhindrar en från att skada sig när man sover. Det är väldigt vanligt att det hänger kvar i kroppen efter sömn eller extrem avslappning

    SvaraRadera
  12. Jag har varit med om de här under min barndom..när ja va ungefär 10 år gammal, det var flera gånger som jag ofrivilligt svävade ovanför min kropp, oftast uppe vid taket men inte någon annanstans, och de hände oftast när jag va påväg från "drömmarna" till och "vakna upp" var aldrig rädd eller något fram tills jag inte kunder "väcka" mig själv, de är nog det ända jag vill lära mig..? Hur man kommer tillbaka.
    Detta hände mig här om dagen igen efter kanske 15 års uppehåll av den här förmågan, jag svävade aldrig utan jag kunde bara inte röra på mig på kanske 15 min och ja fick nästan panik.. jag kunde inte skrika eller röra ett finger utan låg bara där helt förlamad och hörde hur min pojkvän höll på ute i köket.. Jag såg att det va någon som berättade (lite längre upp) att hon sett en "följeslagare" med svarta kläder, smal och svart långt hår?? de va precis de ja såg med! vid dörröppningen.. som att den här "varelsen" ville komma fram men kom inte fram just för att ja va så rädd... men jag kände så starkt att någon eller något försökte nå mig, de va de läskigaste någonsin.. jag undrar va de är? någon som varit med om detta?

    SvaraRadera
  13. Jag är med om en jätte konstig sak, många gånger när jag ska sova.

    Jag lägger mig i sängen och ska sova, har lite svårt för att somna dock.
    Men sekunden då jag håller på att somna så Kryper det i kroppen och smäller till med att hela min kropp domnar bort. Jag har kvar medvetandet och jag vet att jag inte drömmer. Jag grips av panik (Varje gång) och försöker skrika och röra mig, men det går inte. Ögonen vägrar öppnas. Sen efter ett tag så släpper det. Men det upprepas när jag försöker somna om igen.

    Jag har varit med om en ut ur kroppen upplevelse förut en gång. Men den var absolut inte såhär. Och jag vet inte om det här är en spirituell upplevelse över huvudtaget?

    Vad beror detta på? Skulle vara hur tacksam som helst för svar.

    SvaraRadera
  14. Jag är med om en jätte konstig sak, många gånger när jag ska sova.

    Jag lägger mig i sängen och ska sova, har lite svårt för att somna dock.
    Men sekunden då jag håller på att somna så Kryper det i kroppen och smäller till med att hela min kropp domnar bort. Jag har kvar medvetandet och jag vet att jag inte drömmer. Jag grips av panik (Varje gång) och försöker skrika och röra mig, men det går inte. Ögonen vägrar öppnas. Sen efter ett tag så släpper det. Men det upprepas när jag försöker somna om igen.

    Jag har varit med om en ut ur kroppen upplevelse förut en gång. Men den var absolut inte såhär. Och jag vet inte om det här är en spirituell upplevelse över huvudtaget?

    Vad beror detta på? Skulle vara hur tacksam som helst för svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är likadan och jag fick reda på att de är vissa människor som kan göra de. Jag har lämnat kroppen en gång. Jag ser de som en begåvning. De sägs också att man ska kunna se döda när man har lämnat kroppen

      Radera
  15. Jag är med om en jätte konstig sak, många gånger när jag ska sova.

    Jag lägger mig i sängen och ska sova, har lite svårt för att somna dock.
    Men sekunden då jag håller på att somna så Kryper det i kroppen och smäller till med att hela min kropp domnar bort. Jag har kvar medvetandet och jag vet att jag inte drömmer. Jag grips av panik (Varje gång) och försöker skrika och röra mig, men det går inte. Ögonen vägrar öppnas. Sen efter ett tag så släpper det. Men det upprepas när jag försöker somna om igen.

    Jag har varit med om en ut ur kroppen upplevelse förut en gång. Men den var absolut inte såhär. Och jag vet inte om det här är en spirituell upplevelse över huvudtaget?

    Vad beror detta på? Skulle vara hur tacksam som helst för svar.

    Svar till : Linnea776@hotmail.com

    SvaraRadera
  16. Jag har länge haft sömnparalys, alltså att man upplever att man är vaken men att kroppen fortfarande sover, man känner sig förlamad. Mkt hemsk känsla! vågar aldrig titta när jag får det så jag har aldrig sett något men däremot började jag känna beröring på olika ställen på kroppen för några år sen. det är som en energi som trycks mot min kropp på olika ställen, ofta får jag ett starkt tryck på huvudet eller i ryggen, det kan göra nästan ont ibland. har länge velat bli av med detta obehagliga men nu när jag läser att man kan använda dessa upplevelser till en uku upplevelse blir jag riktigt nyfiken!!

    SvaraRadera
  17. Är det normalt att man blir lite yr av det här? Ja provade och började känna svaga vibrationer men strax efter det blev jag yr. Eftersom detta gjorde mig osäker öppnade jag ögonen och rörde på mig.

    SvaraRadera
  18. Jag var också med om en del häftiga grejer för några år sedan. Jag tog mig förbi vibrationsstadiet och kunde rulla runt med min astrala kropp samt lyfta mina astrala ben och armar. Hade även en del konstiga hallucinationer i det tillståndet! Normalt?
    Jag upplevde också att jag velade runt ovanför golvet bredvid sängen, men kom liksom inte längre än så. Och alla dessa gånger jag blivit sömnparalyserad, oftast mot min vilja då jag skulle sova på kvällen.
    Nu har jag fått upp intresset för detta igen, men när jag läser om det mörkhåriga väsendet ett par av er sett känns det läskigt. Jag är rädd för att min rädsla för att se något sådant kanske skapar sådana visioner? Man läser ofta att det inte finns något att vara rädd för, men hur vet man det egentligen? Jag vill ju givetvis heller inte tro att det är så.. :) Men jag har en önskan om att en vacker dag kanske lyckas få se en skymt av min f.d pojkvän där nånstans :)

    SvaraRadera
  19. Jag har försökt mig på UKU många gånger. Har hört olika saker om att man inte bör röra sig över huvud taget och inte tänka på något annat än en sak. Det är detta som gör att UKU inte fungerar för mig. Jag har väldigt snabb salivbildning i munnen vilket gör att jag hela tiden måste svälja saliv, något jag tror påverkar UKU. Också tänker jag otroligt mycket, speciellt på kvällen när jag ska sova. Det är omöjligt att låta bli att tänka när alla tankar kommer automatiskt! Är det någon som lyckats inte-tänka eller vet att det inte gör någonting om man sväljer och tänker på annat, samtidigt som man koncentrerar sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste lära dig att fokusera dig på 1 sak bara, jag hade själv detta problem att man hade massa tankar hela tiden, tex en låt som man gillar dyker upp i huvudet hela tiden, men jag började meditera och lyckades att kunna kontrolera att inte ha några tankar alls, enbart ett litet surr man hör i hjärnan när allt är knäpptyst

      Radera
  20. jag har aldrig varit med om någon UKU men enda sedan jag började träna på astralprojektion så har jag haft sömnparalyser och klardrömmar och jag har drömt att jag har haft en UKU osv.. hehe

    SvaraRadera
  21. Hej!! jag har en fråga om detta med 4-5 stycken utomkroppen uppleversel var av 2 var "riktiga" men det jag har letat efter är på svar för 2 av mina har jag varit uppe å grejat med annat i lgh..alltså inte någon medveten mediiation eller halvsovandes sista ggr det hände rätt så nyligen...jag hade variti sovrummet för att byta glödlampa efter det går jag å sätter mig vid datorn i vardagsrummet!! när jag sitter i å tittar på skärmen ser jag inte vad som är på den för "mitt andra jag" är fortfarande kvar i sovrummet å donar med lampan!! eftersom jag inte hade upplevt detta så tydligt förut var det lite obehagligt försökta ruska på mig å försökte att koncentrera mig på något annat men jag var på 2 ställen sammtidigt!!....så klart å tydligt som om att man faktiskt var där!! några dagar senare hände det samma men då hade jag precis gått till sängs men klarvaken!! intressant men än så länge lite obehagligt när man inte vet...:/ era tankar mottages tacksamt...Helen

    SvaraRadera